2023/2024 Stacjonarne Studia podyplomowe Wydział Humanistyczny

brak

Zakres tematyczny

Studia skupiają się na praktycznym podejściu do tematyki dostępności, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami. Mają one wyposażyć uczestników i uczestniczki w wiedzę i umiejętności umożliwiające im planowanie i koordynowanie działań na rzecz dostępności oraz wdrażanie rozwiązań zgodnych z zasadami dostępności. Jak również wyposażenie ich w kompetencje społeczne pozwalające na podejmowanie inicjatyw i działań zmierzających do poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnościami w różnych sferach życia społecznego.

W związku z tym w programie studiów podyplomowych „Koordynator i Audytor Dostępności” wydzielono cztery bloki tematyczne:

Pierwszy obejmuje przedmioty wprowadzające do problematyki dostępności. W jego ramach realizowane są przedmioty:

  1. Omawiające standardy narodowe i międzynarodowe z zakresu dostępności oraz przedstawiają prawne regulacje oraz ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  2. Przedstawiające kwestie prawne związane z niepełnosprawnością.
  3. Prezentujące programy i instytucje mogące stanowić wsparcie merytoryczne i finansowe dla rozwiązań dostępnościowych.

Drugi dotyczy kwestii dostępności i podejmuje tematykę:

  1. Dostępności cyfrowej, architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.
  2. Projektowania uniwersalnego, organizowania dostępnych wydarzeń o charakterze publicznym, naukowym, społecznym i artystycznym.
  3. Monitorowania działań na rzecz dostępności i różnorodności.
  4. Planowanie działań na rzecz dostępności w różnych obszarach życia, takich jak: praca, edukacja, transport, kultura, turystyka, sport.
  5. Budowanie środowisk otwartych dla różnych grup społecznych.
  6. Rozwiązywanie problemów związanych z dostępnością i różnorodnością na obszarach gminnych, ościennych i wiejskich.
  7. Technologie i narzędzi wspomagających dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.

Blok trzeci koncentruje się na zadaniach oraz wyzwaniach stojących przed koordytorami ds. dostępności iobejmuje on takie treści, jak:

  1. Planowanie, koordynowanie wdrażania i monitorowanie dostępnych rozwiązań.
  2. Pozyskiwanie środków na wprowadzenie zwiększenie dostępności.
  3. Współpraca z otoczeniem lokalnym i podmiotami samorządowymi oraz pozarządowymi.
  4. Komunikacja i promocja działań na rzecz dostępności.

Czwarty blok ma na celu przekazanie wyksztalcenie umiejętności komunikacyjnych z różnymi grupami interesariuszy, w tym osobami z niepełnosprawnościami ale też specjalistami z innych dziedzin i branż, np. architektami, informatykami itp. W związku z tym obejmuje tematykę:

  1. Komunikacji dla różnorodności i dostępności: użycia PJM, przygotowania tekstów łatwych do czytania i rozumienia (ETR) i alternatywnych sposobów komunikacji, audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych.
  2. Wdrażanie działań na rzecz dostępności w instytucjach publicznych i prywatnych oraz promowanie podejścia indywidualnego do różnego typu klientów.

Program zawiera konwersatoria, warsztaty, studia przypadków mające na celu umożliwienie uczestnikom praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w projektowaniu i wdrażaniu działań na rzecz dostępności.

Do kogo adresowane są studia podyplomowe

Studia podyplomowe są adresowane do osób chcących wykonywać zawód koordynatora do spraw dostępności, którego zadania precyzuje Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r.o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w artykule 14. Oferta ta adresowana jest również  do wszystkich zainteresowanych tematyką dostępności cyfrowej, architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej, w szczególności pracowników instytucji publicznych i prywatnych, architektów, projektantów wnętrz, urbanistów, informatyków, specjalistów ds. marketingu i PR, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych osób związanych z projektowaniem i wdrażaniem oraz audytowaniem i ocenianiem działań na rzecz dostępności.
Program studiów może być również przydatny dla osób, którzy chcą wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie tworzenia przestrzeni, informacji i komunikatów oraz stron i aplikacji dostępnych dla różnych grup społecznych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Studia są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami, w zawiązku z tym będziemy dbać o pełną dostępność zajęć oraz materiałów."

Kierownik studiów podyplomowych

Dorota Żuchowska-Skiba, tel.: 600 053 293, mail: zuchowska@agh.edu.pl

Organizator studiów podyplomowych

Wydział Humanistyczny, Paulina Walotek, tel. 12 617 42 50, mail: pwalotek@agh.edu.pl

Osoba do kontaktu

Dorota Żuchowska-Skiba, tel.: 600 053 293, mail: zuchowska@agh.edu.pl

 

Zobacz pełny opis studiów podyplomowych

Зимовий сместр, 2023/2024

Предмет Кількість годин Бали ECTS Форма перевірки
Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
Семінар: 8
1 Залік O
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Семінар: 4
1 Залік O
Dostępność w zamówieniach publicznych
Семінар: 4
1 Залік O
Tekst łatwy do czytania i rozumienia i alternatywne sposoby komunikacji
Семінар: 16
2 Залік O
Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami
Семінар: 8
1 Залік O
Fundusze na dostępność - jak napisać wniosek?
Семінар: 8
1 Залік O
Koordynator dostępności - jako zawód
Семінар: 12
2 Залік O
Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność - problematyka i sposoby ich rozwiązania
Семінар: 4
1 Залік O
Prawne aspekty dostępności
Семінар: 8
1 Залік O
Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością
Семінар: 8
1 Залік O
Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów
Семінар: 4
1 Залік O
Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością wzroku
Семінар: 4
1 Залік O
Wprowadzenie do problematyki dostępności
Семінар: 4
1 Залік O
Obsługa klienta z niepełnosprawnością
Семінар: 4
1 Залік O

Літній семестр, 2023/2024

Предмет Кількість годин Бали ECTS Форма перевірки
Dostępność architektoniczna
Семінар: 8
1 Залік O
Dostępność promocji
Семінар: 8
1 Залік O
Dostępność w obszarze edukacji
Семінар: 4
1 Залік O
Dostępność w obszarze kultury
Семінар: 4
1 Залік O
Dostępność w obszarze sportu i turystyki
Семінар: 4
1 Залік O
Dostępność w obszarze zatrudnienia
Семінар: 4
1 Залік O
Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów
Семінар: 8
1 Залік O
Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami
Семінар: 8
1 Залік O
Ocena funkcjonowania podmiotu/instytucji pod kątem dostępności / audyt dostępnościowy
Семінар: 8
1 Залік O
Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz organizacjami pozarządowymi
Семінар: 8
1 Залік O
Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych
Семінар: 16
2 Залік O
Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych
Семінар: 16
2 Залік O
Uniwersalne projektowanie
Семінар: 8
1 Залік O
Podsumowanie zajęć i egzamin końcowy
Семінар: 4
10 Іспит O