Coordinator and Accessibility Auditor
Zakres tematyczny
Studia skupiają się na praktycznym podejściu do tematyki dostępności, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami. Mają one wyposażyć uczestników i uczestniczki w wiedzę i umiejętności umożliwiające im planowanie i koordynowanie działań na rzecz dostępności oraz wdrażanie rozwiązań zgodnych z zasadami dostępności. Jak również wyposażenie ich w kompetencje społeczne pozwalające na podejmowanie inicjatyw i działań zmierzających do poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnościami w różnych sferach życia społecznego.
W związku z tym w programie studiów podyplomowych „Koordynator i Audytor Dostępności” wydzielono cztery bloki tematyczne:
Pierwszy obejmuje przedmioty wprowadzające do problematyki dostępności. W jego ramach realizowane są przedmioty:
- Omawiające standardy narodowe i międzynarodowe z zakresu dostępności oraz przedstawiają prawne regulacje oraz ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Przedstawiające kwestie prawne związane z niepełnosprawnością.
- Prezentujące programy i instytucje mogące stanowić wsparcie merytoryczne i finansowe dla rozwiązań dostępnościowych.
Drugi dotyczy kwestii dostępności i podejmuje tematykę:
- Dostępności cyfrowej, architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.
- Projektowania uniwersalnego, organizowania dostępnych wydarzeń o charakterze publicznym, naukowym, społecznym i artystycznym.
- Monitorowania działań na rzecz dostępności i różnorodności.
- Planowanie działań na rzecz dostępności w różnych obszarach życia, takich jak: praca, edukacja, transport, kultura, turystyka, sport.
- Budowanie środowisk otwartych dla różnych grup społecznych.
- Rozwiązywanie problemów związanych z dostępnością i różnorodnością na obszarach gminnych, ościennych i wiejskich.
- Technologie i narzędzi wspomagających dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Blok trzeci koncentruje się na zadaniach oraz wyzwaniach stojących przed koordytorami ds. dostępności iobejmuje on takie treści, jak:
- Planowanie, koordynowanie wdrażania i monitorowanie dostępnych rozwiązań.
- Pozyskiwanie środków na wprowadzenie zwiększenie dostępności.
- Współpraca z otoczeniem lokalnym i podmiotami samorządowymi oraz pozarządowymi.
- Komunikacja i promocja działań na rzecz dostępności.
Czwarty blok ma na celu przekazanie wyksztalcenie umiejętności komunikacyjnych z różnymi grupami interesariuszy, w tym osobami z niepełnosprawnościami ale też specjalistami z innych dziedzin i branż, np. architektami, informatykami itp. W związku z tym obejmuje tematykę:
- Komunikacji dla różnorodności i dostępności: użycia PJM, przygotowania tekstów łatwych do czytania i rozumienia (ETR) i alternatywnych sposobów komunikacji, audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych.
- Wdrażanie działań na rzecz dostępności w instytucjach publicznych i prywatnych oraz promowanie podejścia indywidualnego do różnego typu klientów.
Program zawiera konwersatoria, warsztaty, studia przypadków mające na celu umożliwienie uczestnikom praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w projektowaniu i wdrażaniu działań na rzecz dostępności.
Do kogo adresowane są studia podyplomowe
Studia podyplomowe są adresowane do osób chcących wykonywać zawód koordynatora do spraw dostępności, którego zadania precyzuje Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r.o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w artykule 14. Oferta ta adresowana jest również do wszystkich zainteresowanych tematyką dostępności cyfrowej, architektonicznej, komunikacyjno-informacyjnej, w szczególności pracowników instytucji publicznych i prywatnych, architektów, projektantów wnętrz, urbanistów, informatyków, specjalistów ds. marketingu i PR, przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz innych osób związanych z projektowaniem i wdrażaniem oraz audytowaniem i ocenianiem działań na rzecz dostępności.
Program studiów może być również przydatny dla osób, którzy chcą wzbogacić swoją wiedzę i umiejętności w zakresie tworzenia przestrzeni, informacji i komunikatów oraz stron i aplikacji dostępnych dla różnych grup społecznych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Studia są otwarte na osoby z niepełnosprawnościami, w zawiązku z tym będziemy dbać o pełną dostępność zajęć oraz materiałów."
Kierownik studiów podyplomowych
Dorota Żuchowska-Skiba, tel.: 600 053 293, mail: zuchowska@agh.edu.pl
Organizator studiów podyplomowych
Wydział Humanistyczny, Paulina Walotek, tel. 12 617 42 50, mail: pwalotek@agh.edu.pl
Osoba do kontaktu
Dorota Żuchowska-Skiba, tel.: 600 053 293, mail: zuchowska@agh.edu.pl
Winter semester, 2023/2024
Course | Number of hours | ECTS credits | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność w zamówieniach publicznych
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Tekst łatwy do czytania i rozumienia i alternatywne sposoby komunikacji
|
Discussion seminars:
16 |
2 | Completing the classes | O |
Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Fundusze na dostępność - jak napisać wniosek?
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Koordynator dostępności - jako zawód
|
Discussion seminars:
12 |
2 | Completing the classes | O |
Obszary gminne, ościenne i wiejskie a dostępność - problematyka i sposoby ich rozwiązania
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Prawne aspekty dostępności
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Prawne aspekty dotyczące osób z niepełnosprawnością
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Program Dostępność Plus i omówienie jego najważniejszych aspektów
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Technologie asystujące dla osób z niepełnosprawnością wzroku
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Wprowadzenie do problematyki dostępności
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Obsługa klienta z niepełnosprawnością
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Sum | 96 | 16 |
Summer semester, 2023/2024
Course | Number of hours | ECTS credits | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Dostępność architektoniczna
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność promocji
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność w obszarze edukacji
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność w obszarze kultury 4 1
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność w obszarze sportu i turystyki
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Dostępność w obszarze zatrudnienia
|
Discussion seminars:
4 |
1 | Completing the classes | O |
Organizacja dostępnych wydarzeń/spotkań/konferencji/ warsztatów
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Indywidualne podejście do osób z różnymi potrzebami
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Ocena funkcjonowania podmiotu/instytucji pod kątem dostępności / audyt dostępnościowy
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Partycypacja i współpraca ze społecznością lokalną oraz NGO
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Podstawy audiodeskrypcji i tekstów alternatywnych
|
Discussion seminars:
16 |
2 | Completing the classes | O |
Podstawy polskiego języka migowego i komunikacji g/Głuchych
|
Discussion seminars:
16 |
2 | Completing the classes | O |
Uniwersalne projektowanie
|
Discussion seminars:
8 |
1 | Completing the classes | O |
Podsumowanie zajęć i egzamin końcowy
|
Discussion seminars:
4 |
10 | Exam | O |
Sum | 108 | 25 |