Data storytelling
Zakres tematyczny
Dlaczego data? Ponieważ nasz świat opiera się obecnie w znacznym stopniu na danych. Dlaczego storytelling? Ponieważ metoda docierania do odbiorcy za pomocą historii ma na nas nadal taki sam wpływ jak tysiące lat temu. Studia łączą interdyscyplinarnie wszystkie zagadnienia niezbędne do rozumienia i tworzenia skutecznych historii opartych o dane. Efektem studiów będą takie umiejętności, jak automatyczne pobieranie danych, obsługa programów do analizy danych, wykorzystywanie prostych jak i zaawansowanych narzędzi do wizualizacji danych i ich publikacji online, tworzenie raportów biznesowych, treści do publikacji w mediach społecznościowych, prezentacji, profesjonalnych materiałów dziennikarskich. Dziedzina studiów obejmuje 4 obszary tematyczne:
- Pozyskiwanie danych (technologie, prawo, przetwarzanie).
W tym zakresie podejmowane będą takie zagadnienia, jak prawne aspekty w zdobywaniu i przetwarzaniu danych i informacji, wykorzystywanie bezpłatnych narzędzi do tzw. preprocessingu danych (ich oczyszczenia i przygotowania do analiz oraz wizualizacji). - Zasady wizualnej prezentacji danych i data storytellingu.
W obszarze tym znajdą się takie zagadnienia, jak praktyczne wykorzystywanie zasad wizualizacji danych, przykłady wykorzystywania wzorców data storytellingu (prostych i rozbudowanych). Uczestnicy studiów na warsztatach poznają zasady storytellingu opartego głównie o dane i stworzą treści zgodnie z własnymi założeniami. - Tworzenie treści i produktów (raportów, artykułów, krótkich treści np. do opublikowania w mediach społecznościowch) w oparciu o data storytelling z wykorzystaniem narzędzi ICT.
Uczestnicy studiów w ramach przedmiotów z tego zakresu, monitorowani przez wykładowców, tworzyć bedą własne projekty realizując kolejne ich etapy: począwszy od przeprowadzania researchu, zdobycia danych i ich oczyszczenia, po ich analizę, aż w końcu wykreowanie wizualnego storytellingu. Ostatnim elementem będzie wykorzystanie prostych oraz zaawansowanych narzędzi umożliwiająchych publikację swoich materiałów w Internecie. - Ewaluacja publikacji internetowych.
W tym obszarze zostaną zaprezentowane narzędzia i metody do ewaluacji oraz zwiększenia interakcji z użytkownikami i końcowymi odbiorcami na zasadzie sprzężenia zwrotnego.
Do kogo adresowane są studia podyplomowe
Studia Data storytelling - narracje wokół danych skierowane są do:
- Pracowników i kierowników działów marketingu w różnego rodzaju firmach i korporacjach, którzy zawodowo zajmują się różnymi aspektami komunikacji marketingowej;
- Pracowników, którzy na co dzień mają do czynienia z różnego rodzaju raportami i prezentacjami;
- Absolwentów kierunków: dziennikarstwo i komunikacja społecznej i pokrewnych;
- Dziennikarzy mediów online, którzy chcą wprowadzać innowacje w swoim wydawnictwie;
- Pracowników instytucji publicznych, którzy na co dzień pracują z danymi publicznymi;
- Pracowników instytucji publicznych obsługujących strony internetowe, aplikacje czy biuletyny informacji publicznej;
- Rzeczników prasowych zarówno firm, korporacji, jak i instytucji publicznych.
Kierownik studiów podyplomowych
dr Ewa Migaczewska, prof. AGH
Organizator studiów podyplomowych
Wydział Humanistyczny AGH
Osoba do kontaktu
Ewa Migaczewska: ewamig@agh.edu.pl
Winter semester, 2023/2024
Course | Number of hours | ECTS credits | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Analizy behawioralne odbiorców
|
Laboratory classes:
8 |
2 | Completing the classes | O |
Dane - wstęp interdyscyplinarny
|
Lectures:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Podstawy przetwarzania i wizualizacji danych
|
Lectures:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Podstawy sieci Internet i jej semantyk
|
Laboratory classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Praktyczne zagadnienia pozyskiwania danych
|
Workshop classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Prawo przetwarzania danych i informacji
|
Lectures:
8 |
2 | Completing the classes | O |
Rafinacja danych w praktyce
|
Auditorium classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Wizualizacja danych w praktyce
|
Laboratory classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Sum | 76 | 16 |
Summer semester, 2023/2024
Course | Number of hours | ECTS credits | Form of verification | |
---|---|---|---|---|
Hipernarracje w praktyce
|
Workshop classes:
20 |
4 | Completing the classes | O |
Infografiki i rozbudowane formy graficzne w praktyce
|
Workshop classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Media społecznościowe jako nośnik historii
|
Workshop classes:
10 |
2 | Completing the classes | O |
Projektowanie informacji wizualnej
|
Laboratory classes:
12 |
2 | Completing the classes | O |
Przegąd narzędzi do publikacji. Projekt data storytelling
|
Discussion seminars:
20 |
4 | Completing the classes | O |
Raportowanie za pomocą narzędzia Power BI
|
Workshop classes:
16 |
3 | Completing the classes | O |
Wstęp do programowania i edycja kodu
|
Laboratory classes:
8 |
2 | Completing the classes | O |
Praca końcowa
|
Diploma Thesis:
0 |
4 | Exam | O |
Sum | 96 | 23 |